Praca mechanika samochodowego zaczyna się od poszukiwania przyczyny usterki. W związku z tym, że samochód to skomplikowana maszyna pracę mechanikom znacznie ułatwiają narzędzia diagnostyczne. Nowoczesne narzędzia diagnostyczne współpracują zazwyczaj z komputerem zamontowanym w samochodzie, pokazując kod błędu. Na podstawie tego kodu mechanik może dowiedzieć się, który z podzespołów pracuje nieprawidłowo. W związku z tym, że polskie drogi są pełne dziur, często uszkodzeniu ulega zawieszenie. Aby naprawić zawieszenie, konieczne jest podniesienie pojazdu. Do tego celu najlepiej nadają się podnośniki samochodowe, które pozwalają mechanikom dokonywać oględzin całego podwozia. Żadnego samochodu nie da się naprawić także bez narzędzi ręcznych. Na wyposażeniu mechanika muszą być m.in. zestawy kluczy różnych rozmiarów, klucze dynamometryczne, młotki, szczypce oraz wkrętaki.
Niestety wykorzystując podstawowe narzędzia, wykonać można jedynie drobne naprawy. Aby dokonać wymiany niektórych podzespołów, niezbędne jest zastosowanie specjalistycznych narzędzi. Przykładowo do naprawy przegubów potrzebne będą szczypce do opasek przegubów, a także przyrząd do nakładania gumowej osłony przegubu. Bez tych narzędzi wymiana tego elementu jest utrudniona i wymaga stosowania innych, często prowizorycznych rozwiązań. Specjalistyczne narzędzia potrzebne są także do naprawy zawieszenia, układu kierowniczego, układu zapłonowego i wielu innych. Co ciekawe, różni producenci aut stosują różne rodzaje śrub, dlatego warsztat musi mieć na wyposażeniu klucze pasujące do poszczególnych marek. Jest to celowe działanie producentów samochodów, które ma na celu promowanie autoryzowanych stacji obsługi i utrudnianie życia uniwersalnym warsztatom, naprawiającym wszystkie modele i marki.