Najlepsze opony na zimę nie są oponami całorocznymi. Są one specyficznym rodzajem opon zaprojektowanym w celu zapewnienia trakcji w oblodzonych, zaśnieżonych warunkach.
Opony zimowe są wykonane z bardziej miękkiej mieszanki gumy niż opony letnie i mają więcej lameli (szczelin) wyciętych w blokach bieżnika. Miękka guma pozwala oponie lepiej „trzymać się” lodu niż twardsze mieszanki gumowe. Lamele ułatwiają wgryzanie się bieżnika w śnieg, co zapobiega poślizgom.
Wiele opon zimowych, jak te zebrane na stronie https://profesjonalneopony.pl/ oferuje jeszcze inne cechy, które poprawiają trakcję w zimnych warunkach, takie jak:
Rowki pomagają odprowadzać wodę i błoto pośniegowe, dzięki czemu opona może utrzymać kontakt z nawierzchnią drogi nawet wtedy, gdy jest mokra lub pokryta śniegiem czy błotem pośniegowym.
Lamele na ścianie bocznej pomagają rozpraszać wodę spod powierzchni bieżnika, dzięki czemu nie gromadzi się ona i nie powoduje hydroplaningu (lub aquaplaningu) podczas jazdy z prędkością powyżej 40 km/h.
Im większa powierzchnia styku opony z drogą, tym lepsza trakcja. Dlatego opony zimowe często mają szersze bloki bieżnika niż opony całoroczne lub letnie. Pomaga to zapobiegać aquaplaningowi na mokrej nawierzchni, ponieważ opona ma większą powierzchnię styku z drogą, która wypycha wodę z jej drogi.