Właściwie każdy mechanizm, w którym obracają się jego elementy korzysta z łożysk. Zmniejszają one opory, zużycie współpracujących elementów oraz zapewniają płynność ruchu. W tak skomplikowanym mechanizmie jakim jest samochód, łożyska występują wręcz masowo.
Generalnie łożyska możemy podzielić na toczne i ślizgowe. Spełniają tę samą funkcję – przenoszą ruch obrotowy, jednak różnią się zasadą działania. W zależności od parametrów ruchu – obciążeń, prędkości, występowania sił osiowych – zastosowane będą inne łożyska.
Przede wszystkim znajdziemy je w silniku – wał korbowy i korbowody łożyskowane są właśnie w ten sposób. Podobnie wałki rozrządu lub wałki wyrównoważające. Element ruchomy porusza się bezpośrednio po powierzchni ślizgowej, pomiędzy którymi znajduje się tzw. klin smarny z oleju, wytworzony przez ciśnienie oleju i prędkość obrotową wału. Łożyska ślizgowe pracują ciszej niż toczne i są w stanie przenieść wyższe obciążenia, a także są bardziej odporne na wysokie temperatury występujące w silniku.
Tego typu łożysk jest w samochodzie najwięcej. Znajdziemy je w piastach kół, popierają wałki w skrzyni biegów, wałki w osprzęcie – np. w alternatorze, rolki paska osprzętu, itp. W odróżnieniu od łożysk ślizgowych tutaj pomiędzy bieżniami znajdują się elementy toczne – kulki, wałeczki, wałeczki stożkowe, igiełki lub baryłki. Jednakowe odległości pomiędzy elementami tocznymi utrzymywane są przez koszyk, a przestrzeń między nimi wypełniona jest smarem.
Dzięki temu, że w łożyska wykorzystują tarcie toczne, ich opory toczenia są niewielkie. Łożyska toczne mogą przenosić siły promieniowe, a niektóre także osiowe. Łożyska baryłkowe ponadto pozwalają na niewielkie odchylenia w osiowości obu bieżni. Wiele z nich można nabyć na http://nemra.pl/ w razie, gdyby te, które posiadamy w aucie uległy awarii.